Följ oss          |    Läs blogg   |    Nyhetsbrev

La Traviata

Skånska Operan gav 2011 La Traviata på turné i södra Sverige
Totalt 21 föreställningar under perioden 9 juli - 16 augusti
Musik: Giuseppe Verdi, Libretto: Francesco Maria Piave, Översättning: Ola Hörling

I rollerna

Violetta - Lona Mohr Villadsen, Alfredo Germont - Henrik Holmberg, Giorgio Germont - Johan Hallsten, Flora Bervoix - Erika Tordeus, Annina - Mette Bjaerang Pedersen, Gastone - Josep Cuso, Baronen Duophol - Jonas Helander, Markisen dÓbigny - Sebastian Duran, doktor Grenvil - Jan Ahlgren och Ensemble - Christina Nilsson

Orkester

Kapellmästre/piano - Max Lörstad, Violin 1 - Tove Wadenius, Violin 2 - Rebecka Lassbo, Viola - Christos Pashalidis, Cello - Daniel Fjellström och Kontrabas - Carl Svensson

Produktion

Regi - Ola Hörling, Musikaliskt ansvarig - Max Lörstad, Arrangemang - Daniel Fjellström, Scenografi - Jenny Nordberg, Kostym - Fredrika Lilius, Producent - Åsa jensen, Turnéledare - Ludvig Uppman, Grafisk form - Maria Jörgel Andersson och Foto - Håkan Röjder

Recensioner

Beundransvärd lågbudget
"Vad positivt kan man notera i årets rollista? Främst och viktigast en fullfjädrad Violetta, Lona Mohr Villadsen. Hon hittar den febriga nervern hos den eleganta kurtisanen liksom den mänskliga äktheten och de kärliga uttrycken för den ärliga kärleken till Alfredo. Rösten är nästan övertygande expansiv i volymen men gläder lika mycket med sin rika nyansering. En primadonna!" "Pappa Germont har i Johan Hallsten en mogen interpret, med tät och säkert placerad baryton och kompakt auktoritet. Kraftmätningen mellan Germont och Violetta framstår som kvällens starkaste scen."
"Att Skånska Operan med sex instrumentalister och tio sångare ändå lyckas återskapa detta flödande patos, ömma sentiment och futtiga dekadens är beundransvärt.
Sydsvenskan 11/7 Carl-Håkan Larsén

Gediget förarbete bakom lyckad skånsk la Traviata
"Att det lyckas så pass bra beror till stor del på att regissören Ola Hörling gjort en helt ny, mycket sång och njutbar översättning och på att pianisten tillika kapellmästaren Max Lörstad utfört ett gediget arbete med den musikaliska instuderingen..." "Sångsolisterna, ett tiotal, är över lag väl skickade för sina roller. Det gäller särskilt de tre kring vilka operans drama utspelar sig..."
Kristianstadsbladet 11/7 Kjell A Johansson

För anständighetens skull
"...Lona Mohr Villdsens dramatiska utspel är fint anpassat till närheten. Plastisk och känslig för arenascenens krav sjunger hon en Violetta man kan tro på." "Henrik Holmberg som Alfredo och Johan Hallsten som hans motspänstige far har scenisk auktoritet och säkra röster." Expressen 11/7 Margareta Sörenson

Folkkär tragedi
"Skånska Operans framgångsrecept - sångcentrerad opera med kammarorkester, sparsam scenografi och fysisk närhet till publiken - står sig än idag efter snart två decenniers verksamhet." "Titelrollen Violetta (Lona Mohr Villdsen)..(...) lindar som sig bör operans alla handlingstrådar kring sin magnetiska apparition. En tung scenisk börda som den danska sopranen bär upp med sångmässig vigör (vilket vibrato!) och dramatisk identifikation."
KVP 11/7 Martin Lagerholm

Levande kammaropera
" Skånska operan skapar med små medel en levande och intim La Traviata. Lona Mohr Villadsen övertygar i titelrollen."
Svenska Dagbladet Erik Wallrup 28/7

Ett stort steg framåt för Skånska Operan
"Skånska Operans uppsättningen suger på sentimentaliteten men undviker det sockersöta. Bara det är en prestation som flera uppsättningar i större operahus inte har klarat av." "Sångprestationerna är överlag mycket bra och rent utmärkta i de tre stora rollerna. Först och främst Lona Mohr Villadsen, en rent ljuvlig Violetta med enorm utstrålning, stor scenisk begåvning och en sopran som verkar klara av det mesta." "Henrik Holmberg visar också att han behärskar agerandet fullt ut..."
Skånska Operan / Norra Skåne 12/7 Lars-Erik Larsson

Sommarversion av Verdi på Skånska scener
"...garanterar ett par vokalt angenäma timmar och samtidigt tillfälle att vila ögonen på Fredrika Lilius’ snygga kostymer – en klar plusfaktor. Violettas parti är, med sina anspråk på både nyanseringsförmåga, dramatiska röstomfärgningar och smidig koloratur, ett av litteraturens mest fordringsfulla. Danska sopranen Lona Mohr Villadsen visar det sig väl vuxen och kompletterar också framställningen med tilltalande apparition. Henrik Holmbergs Alfredo satsar redan i den inledande brindisin friskt och oförfärat sin tenorala kapacitet på glansfull höjd och penetrant attack och behåller nivån föreställningen igenom..." "För mesta välljudet svarar dock Johan Hallsten med en i grunden snarast lyrisk kavaljersbaryton och en scenisk återgivning som med auktoritet men också med tilltalande värme undviker de värsta klichéerna av en krävande fadersgestalt."
Hallandsposten Jan Håkansson 12/7

La traviata på Krapperup
"...ett kammarspel, där danska sopranen Lona Mohr Villadsen är den ohotade stjärnan. Hon sjunger och spelar sin tragiska roll med så stor inlevelse att inte bara vi utan också hon själv gråter i slutscenen."
Helsingborgs Dagblad Tjerstin Torsén 24/7

Skånska Operans uppsättning av La Traviata kan man med fördel se flera gånger
"De sångarinsatser som jag imponerades mest av var far och son Alfredo och Giorgio Germont. Sonens parti sjöngs alldeles utmärkt av Henrik Holmberg och Johan Hallsten blev kvällens stora överraskning. Det var jag nog inte ensam om att anse." "Sammanfattningsvis var det en mycket fin operaupplevelse och publiken tackade ju också ensemble och orkester med stående ovationer."
Kulturbloggen 10/7 Mogens H Andersson

Press

Krapperuos Operasuccé växer
Helsingborgs Dagblad 17/7

Tidstypiskt i första Verdi-operan
Kristianstadsbladet 6/7

Kärlekssaga med olyckligt slut
Norra Skåne 6/7

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå